بروزرسانی: 14-12-1397
درباره گروه علوم و مهندسی خاک

معرفی رشته مهندسی خاک

رشته مهندسی خاک یکی از رشته­های مهم تحصیلی در دانشگاه زنجان است. دانش­آموزان در رشته­های علوم تجربی، ریاضی و هنرستان­های کشاورزی با تکیه بر دانش زیست­شناسی، زمین­شناسی، شیمی و فیزیک می­توانند این رشته تحصیلی را انتخاب کنند و با علاقه، مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری را در دانشگاه زنجان ادامه دهند. در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری انواع گرایش­های تحصیلی از سال 1389 در این دانشگاه تأسیس شده است و هم­اکنون دانشجویان متعددی از سراسر کشور در این گرایش­ها به تحصیل مشغول هستند. این رشته تحصیلی یکی از نیازهای اصلی سازمان­هایی مانند کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست، عمران، مراکز تحقیقاتی و شرکت­های خصوصی است. خوشبختانه وجود اساتید توانمند در این رشته تحصیلی در دانشگاه زنجان موجب شده است که رشته مهندسی خاک از رشته­های تحصیلی پیشتاز در دانشگاه زنجان باشد و فارغ­ا­لتحصیلان این رشته در مقاطع مختلف تحصیلی بتوانند از افراد کارآمد در نهادهای دولتی و شرکت­های خصوصی مهندسین مشاور باشند و مقالات معتبری را در مجلات مختلف ملی و بین­المللی به چاپ برسانند. دانش­آموختگان مقطع دکتری نیز به عنوان استاد در دانشگاه­های کشور به کار مشغول می­شوند. علاقمندان می­توانند با مراجعه به سایت دانشگاه زنجان، اطلاعات خود را در مورد اساتید و زمینه­های مطالعاتی آن­ها بخوانند. برای آگاهی بیشتر دانش­آ­موزان، در زیر به معرفی این رشته و زمینه­های اشتغال در آن پرداخته می­شود.

1-فرسایش خاک در ایران مهم­ترین بحران زیست­محیطی در ایران است. وقوع سیلاب و گرد و غبار از مسائل اساسی کشور می­باشد. روش­های مقابله با فرسایش از طریق  اصول مهندسی حفاظت خاک در زمین­های کشاورزی، رودخانه­ها و مناطق خشک و بیابانی قابل انجام است. فارغ­التحصیلان این رشته می­توانند با استخدام در سازمان­های کشاورزی، منابع طبیعی و آبخیزداری یا با تأسیس شرکت­های خصوصی همکاری لازم را در زمینه مهندسی حفاظت خاک و بیابان­زدایی انجام دهند.

2-کشور ایران در کمربند خشک و نیمه­خشک جهان قرار گرفته است و کمبود آب مسئله مهم در کشور است. خاک مهمترین مخزن ذخیره آب شیرین در سطح کره زمین است. حفظ آب برای تأمین نیاز انسان، گیاهان و جانوران ضروری است. روش­های مهندسی حفظ آب در خاک (ایجاد بندها و سدها، جنگل­های مصنوعی و غیره) و تعیین دقیق نیاز آبی گیاهان برای بهبود عملکرد محصولات کشاورزی، از موضوعات اساسی در رشته مهندسی خاک است. فارغ­التحصیلان این رشته می­توانند با استخدام در سازمان­های کشاورزی، منابع طبیعی و آب منطقه­ای و یا با تأسیس شرکت­های خصوصی خدمات لازم را برای حفظ آب در کشور ارائه دهند.

3-بسیاری از زمین­های مرتعی و جنگلی به دلایل نادرست به زمین­های کشاورزی تغییر می­یابند. بررسی نوع کاربری­های زمین و استفاده مناسب از خاک و تهیه نقشه­های مهندسی با استفاده از سامانه­های اطلاعات جغرافیایی (GIS)و پردازش تصاویر ماهواره­ای (RS) در علم تناسب اراضی و مدیریت اراضی گنجانده می­شود که فارغ­التحصیلان رشته مهندسی خاک با آشنایی به این فنون می­توانند در سازمان­های کشاورزی، منابع طبیعی و یا با تأسیس شرکت­های خصوصی، مشاوره­های لازم را برای استفاده مناسب از خاک­ها انجام دهند.

4-بسیاری از خاک­های کشاورزی (مزارع و باغات) نیازمند بهبود از نظر حاصلخیزی هستند و شناخت علل ضعف حاصلخیزی و ارائه روش­هایی برای رفع کمبود عناصر غذایی از طریق کودهای زیستی و شیمیایی تنها از طریق فارغ­التحصیلان خاکشناسی ممکن می­شود. در بسیاری از سازمان­های کشاورزی و نیز در بخش­های خصوصی به متخصصین رشته مهندسی خاک برای انجام آزمایشات خاکشناسی، بررسی کمبود عناصر غذایی و نهایتاً تجویز کودها نیاز اساسی وجود دارد. فارغ­التحصیلان این رشته می­توانند با استخدام در سازمان­ کشاورزی یا با تأسیس شرکت­های خصوصی و یا احداث باغ و مزرعه به کار مشغول شوند.

5-بررسی نیاز گیاهان به مواد غذایی و تعیین کمبود آنها طی دوره رشد در مزارع و باغات و گلخانه­ها تنها توسط فارغ­التحصیلان خاکشناسی ممکن می­شود. فارغ­التحصیلان این رشته می­توانند گیاه مناسب برای کشت را مطابق با شرایط خاک تجویز نمایند و با بررسی علائم کمبود عناصر در گیاه و رفع آنها از طریق کودها، عملکرد محصولات کشاورزی را افزایش دهند. از سوی دیگر، فارغ­اتحصیلان این رشته می­توانند به عنوان مهندس ناظر در کارخانجات تولید کودهای شیمیایی به خدمت مشغول شوند و یا ناظر اراضی کشاورزی و باغات و گلخانه­ها باشند.

6-افزایش غلظت نمک­ها در خاک منجر به شوری خاک و کاهش رشد گیاهان می­شود. وسعت زمین­های کشاورزی شور در کشور به دلایل طبیعی و یا انسانی در حال افزایش است. در رشته مهندسی خاک، دانشجویان با علل و عوامل شوری خاک آشنا می­شوند و راهکارهای مهندسی برای کاهش شوری خاک را می­توانند ارائه نمایند. فارغ­التحصیلان این رشته می­توانند با استخدام در مراکز تحقیقات شوری خاک و یا با همکاری با شرکت­های خصوصی می­توانند در رفع شوری خاک­های کشور مؤثر واقع شوند.

 

 

7-آلودگی محصولات کشاورزی به فلزات سنگین به دلیل آلودگی خاک و آب به این عناصر است. موضوع آلودگی خاک یکی از مسائل مهم زیست­محیطی در کشور است. دانشجویان در بخش آلودگی خاک و آب با علل آلودگی خاک و آب و روش­های مهندسی رفع آلودگی آشنا می­شوند و توانایی کار در مراکز سلامتی مواد غذایی پیدا می­کنند.  

8-با توجه به نقش سودمند جانداران خاک در بهبود ویژگی­های خاک و حاصلخیزی خاک، موضوع جانداران خاک و استفاده از آنها به عنوان کودهای زیستی در دهه­های اخیر در دنیا رایج شده است. این موضوعات در علم بیولوژی خاک مورد توجه قرار گرفته است. فارغ­التحصیلان این رشته می­توانند با استخدام در سازمان­های کشاورزی و مراکز تحقیقاتی و یا با تأسیس شرکت­های تولید کودهای زیستی و یا تأسیس آزمایشگاه­های مرجع، همکاری لازم را در این زمینه انجام دهند.

9-دانشجویان در رشته مهندسی خاک با انواع آزمایش­های فیزیکی، شیمیایی و زیستی خاک طی دوره تحصیلی آشنا می­شوند و امکان اشتغال در آزمایشگاه­های خاکشناسی واقع در مراکز تحقیقات کشاورزی و یا توانایی تأسیس آزمایشگاه خاک را پیدا می­کنند. این آزمایشگاه­ها با ارائه خدمات به کشاورزان و نهادهای دولتی (سازمان­های جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست) نقش مهمی در رفع مشکلات خاک در کشور به ویژه از نظر حاصلخیزی، فرسایش و آلودگی ایفا می­کنند.

10-بسیاری از عناصر شیمیایی موجود در خاک دارای ایزوتوپ هستند. ایزوتوپ یک عنصر با خود عنصر دارای پروتون های برابری است و تفاوت آن در تعداد نوترون هاست. رادیوایزوتوپ­ها استفاده­های گوناگون در صنعت، کشاورزی و پزشکی دارند. دانشجویان در رشته مهندسی خاک با انواع رادیوایزوتوپ­ها در خاک و کاربرد آنها برای اهداف کشاورزی، زیست­محیطی و صنعتی آشنا می­شوند و توانایی اشتغال در مراکز و سازمان­های انرژی اتمی را پیدا می­کنند.

 

تهیه: دکتر علی رضا واعظی  2/11/1397

بازدید امروز: 2


ارتباط با دانشکده کشاورزی

به منظور ارائه خدمات بهتر، هرگونه پیشنهاد و انتقاد سازنده خود را با ما در میان بگذارید